вторник, 20 октомври 2009 г.

Доклад: Състояние на пазара на Търговски площи в България-януари-септември 2009

Публикувам части от доклада на екипа на GVA Sollers Solitions.

Изминалият период се характеризира главно с негативното въздействие на голям брой макроикономически фактори, свързани пряко или косвено със световната финансова криза. Тъй като развитието на пазара на търговски площи е в пряка корелация от основни макро-показатели като безработица, инфлация, доходи, покупателна способност на населението и др., той е един от най-засегнатите сегменти на пазара на недвижими имоти както в локален, така и в световен план.

Шопинг центрове
Общите икономически тенденции, значителното намаляване на чуждестранните инвестиции, както и ограниченото финансиране под формата на банкови кредити, неизменно забавят развитието на сегмента. През първите девет месеца на 2009 на практика няма нови проекти за шопинг центрове, а много от предходните такива са временно спрени или напълно отказани. Завършването на по-голямата част от моловете в напреднал етап на строителство, е забавено за период от три до шест месеца....
..............................................................................................
Търсене
Търсенето на търговски площи за закупуване и наемане на търговски площи през периода януари - септември 2009 остава на нива значително по-ниски в сравнение с предходните години. Тази тенденция е валидна не само по отношение на моловете, но и за площите в централните градски части. Все пак, най-атрактивни за наемане остават търговските обекти, ситуирани на т.нар. high streets. За София това са ул. Граф Игнатиев, бул. Витоша, ул. Алабин и Солунска в търговската си част, бул. Патриарх Евтимий, бул. Васил Левски и бул. Стамболийски....
................................................................................................

Цени
Наемните стойности на търговските площи в шопинг центровете през периода бележат значително понижение. При предоговаряне на цените от страна на настоящи наематели, пониженията са в размер до 30%, докато за период от 1 година офертните стойности са намалели с 25 и дори до 50% в зависимост от конкретния обект. Характерна за периода е и по-голямата гъвкавост от страна на инвеститорите, които за да задържат и повишат заетостта на своите обекти предлагат различни схеми на заплащане и други допълнителни отстъпки, сред които възможност за заплащане на наема през първата година като процент от оборота, отстъпки по довършителните работи и др....................
.....................................................................................................................

Прогнози за 2009 година
• Световната финансова криза, понижената активност от страна на големите търговски марки и повишеното предлагане ще доведат до значително нарастване на процента на незаетост на търговските площи. Най-потърпевши ще бъдат шопинг центровете с неатрактивно местоположение, лошо управление и липса на предварително подготвена концепция и маркетингов план. Освен в моловете, процентът на незаетост ще се увеличи и за търговските обекти извън главните търговски улици и булеварди.
• През разглеждания период, в сегмента все още няма инвестиционна активност, но 2010 ще бъде много добър момент за покупка на търговски площи и бизнес парцели за изграждането им на атрактивни цени с оглед на предстоящото възстановяване на пазара.
• Новите проекти ще срещат все по-големи трудности, тъй като все по-малко наематели ще бъдат склонни да влязат в проект “на зелено”.
• До края на 2009 се очаква да бъдат завършени 207 400 кв.м търговски площи в шопинг центрове, в резултат на което, на 1000 души от населението на България ще се падат по над 58 кв.м търговска площ в молове.
• Шопинг центровете, предвидени за откриване през следващата една година ще стартират с по-ниска заетост или откриването им ще бъде забавено.
• Дисбалансът между търсене и предлагане ще се увеличи още

Няма коментари:

Публикуване на коментар